Kære alle, Journalisten Andrea Dragstad fra dagbladet Information har interviewet den amerikanske professor Philip Nel, bibliotekaren Hanna Filali El Gourftii og undertegnede i denne artikel. Ligesom Andrea Dragstad har lyttet med, når Wilhelmina Magallane læser digte op for sine børn. Jeg fremhæver disse citater fra artiklen. “Man skal se på sit barn og vurdere situationen ud fra dets alder og forudsætninger, siger…
Så har dr. Michelle Martin og jeg præsenteret vores paper på IRSCL konferencen i Stockholm Silence and Silencing in Children’s Literature. Titlen på vores paper var: ‘What Can Danish Multicultural Literature Learn from African American Children’s literature? Literary histories in dialogue’ Jeg præsenterede min teori og min definition på multikulturel litteratur, hvor jeg tog afsæt i den amerikanske defintion af…
Tillykke til Yahya Hassan og tillykke til Gyldendal. Det lyriske jeg i Hassans digtsamling er fyldt med vrede, men jeg’et er også bange, frustreret, syg, intens, skamfuld, kynisk og meget mere. Det lyriske jeg stritter formentlig i lige så mange retninger som læsernes domme, og som mine følelser efter læsningen af digtsamlingen. Sikke en rejse, og sikke en tur. I…
Forbereder mit næste foredrag i Torshavn, Færøerne. Foredraget skal vinkles til skolelærere, rektorer og personale fra undervisningsministeriet. Indtil videre er forsiden på plads. Indholdet er på vej. Kh Nadia
Kære alle, Jeg er en af dem, der synes, at det er godt, at Gyldendal redigerer i Halfdan Rasmussens digtsamling. Digtene skal tale til nutidens yngre publikum, dvs små børn. Det er den primære årsag til, at jeg synes godt om de to nye udgivelser: 1 med alle digtene og 1 uden de 8, der kan tolkes racistisk. Og ja,…
Kære alle, Seattle – September, 2018 Som forsker i multikulturel boerne – og ungdomslitteratur, og som en, der er naevnt i artiklen, bliver jeg noedt til at uddybe to ting: Det Mary citerer mig for i denne artikel, og min holdning til Sorte Sambo. I min forskning kigger jeg paa, hvordan elever med forskellige sociale, religioese, etniske og faglige…