Foredrag

Hvilke foredrag tilbyder jeg?

Foredrag baseret på min forskning om multikulturel litteratur og minoriteter i uddannelse

Foredrag baseret på egne erfaringer med- og mangeårige arbejde med æresrelaterede konflikter

Foredrag baseret på min forskning:

Foredrag baseret på min forskning omhandler minoriteter, litteratur og positioneringsmuligheder i klasserumsinteraktioner, og jeg vinkler dem alt efter, hvad I ønsker at høre om.

 

 Eksempler på foredrag, som jeg har afholdt for både pædagoger, lærere, ledere og studerende:  

Kulturel ansvarlig tilgang til flersprogede børn og unge og deres familier

Hvilke nye perspektiver på uddannelse og undervisning kan et stadigt større mangfoldigt samfund føre til?
Hvordan oplever flerkulturelle børn og unge, at uddannelsessteder møder dem?
Hvilke udfordringer møder de unge i uddannelsens læringsarenaer?
Hvorfor og hvordan inkluderer minoriteter fagligt i indholdet?

Med den stigende kulturelle, sproglige, religiøse og etniske diversitet i samfundet er det vigtigt at overveje, hvilke fortællinger børn, unge møder i deres hverdag og i institutionslivet. Til mit oplæg vil jeg fortælle om min forskning, der viser, at såvel tosprogede som ikke tosprogede elever lærer noget om andres kulturer i arbejdet med multikulturel litteratur. Jeg sætter fokus på den internationale og danske multikulturelle uddannelsesforskning, der dækker over en bred vifte af tiltag, der reagerer mod et monokulturelt indhold i uddannelsen. Hovedargumentet bag disse tiltag er, at hvis alle elever skal klare sig godt i uddannelsessystemet, bør man ændre indholdet og den didaktiske tilrettelæggelse, således undervisningen tager udgangspunkt i det multikulturelle samfund, som vi lever i. Det kræver en kulturelt ansvarlig fagperson, der er bevidst om, hvilke fortællinger og tilgange, der understøtter og anerkender mangfoldigheden i samfundet og det enkelte barn. 

Undervejs vil jeg give nogle eksempler fra mit eget møde med uddannelsesinstitutioner undervejs i mit liv. Både som elev i skolen, som studerende på videregående uddannelser og som forsker på universitetet. 

Multikulturelle tekster i sprogundervisningen: hvad, hvorfor og hvordan?

Hvorfor er multikulturel litteratur relevant i kulturlivet og i institutioner? Hvem skal/bør læse teksterne? Hvad har studier vist om læsninger af multikulturel litteratur?

Multikulturel litteratur er kendetegnet gennem litterære og pædagogiske kriterier, der synliggør minoriteter og giver stemmer til marginaliserede grupper i Danmark. Teksterne udfordrer skolens (og samfundets) traditionelle dannelsestænkning, der overvejende bygger på en monokulturel forståelse af dansk kultur, og derfor udvider disse tekster vores nationale selvfortælling ved at afspejle og omhandle mangfoldige billeder på danskhed.

Det rejser nogle spørgsmål, som dette oplæg vil adressere og besvare:

Hvad er egentlig multikulturel litteratur?

Hvorfor er det relevant med repræsentation af minoriteter gennem indhold?

Hvordan kan man arbejde med multikulturel litteratur uden at stigmatisere bestemte minoriteter i klasserummet eller grupper i samfundet?

Min PH.D.-afhandling

 

 

Du kan downloade den her.

Min nye bog; Multikulturel Litteratur

Denne bog har til hensigt at undersøge, forstå og udbrede kendskabet til minoritetsrepræsentationer og flerkulturalitet i danskfaget i grundskolen, på ungdomsuddannelserne og på læreruddannelsen. Med den nye multikulturelle litteratur, der skrives i Danmark, udfordres danskfagets traditionelle dannelsestænkning, og bogens intention er at diskutere, hvilken kulturel dannelse der er tale om, når multikulturelle tekster anvendes i danskfagets litteraturundervisning.

Du kan købe den her

Foredrag baseret på egne erfaringer med- og mangeårige arbejde med æresrelaterede konflikter

Foredraget fra dobbeltliv til ærlighed – “perkerpiger” på kanten

Hvad sker der, når en 12-årig pige fra Vollsmose beslutter sig for at spare sammen til at flytte hjemmefra, fordi hun vil være selvstændig? Hvad sker der, når hun gør det som 18 årig?
Hør om mine oplevelser med æresrelaterede social kontrol og min vej til min egen frihed. I dette foredrag får I en fortælling om min opvækst i et miljø med social kontrol og de løgne, jeg fandt på, for ikke at blive straffet for den, jeg var, og de ting, jeg gjorde. I foredraget læser jeg op fra mine dagbøger fra dengang, jeg boede hjemme hos min familie i Vollsmose i Odense. I bliver inviteret ind i en virkelighed, hvor dagbogen har været min bedste ven. Og I får fortællingen om en pige, der levede et dobbeltliv i frygt for at miste sin familie, men som langsomt og over mange år har vist sit sande jeg til sin familie. Min fortælling handler også om tilgivelse, kærlighed og om at byge en bro til min familie og deres traditioner.

Foredrag baseret på egne erfaringer med- og mangeårige arbejde med æresrelaterede konflikter

Vil du læse mere om min fortælling?

Link til kronik

Link til fortællerkorpsets forælling

Kommende link til Palæstinenseren, der udkommer snart