Forskning

Vinder af Klods Hans Prisen 2020

Se prisoverrækkelsen her

 

Jeg har skrevet en Ph.d. på Aarhus Universitet. Afhandlingen hedder “Multikulturel litteratur i danskfaget. Kulturer, læsemåder og litterær inklusion” og kan frit downloades her. I min forskning beskæftiger jeg mig med minoritetsrepræsentationer i uddannelsens indhold.

Jeg har udgivet en bog om vigtigheden af at repræsentere minoriteter indholdsmæssigt og med anbefalinger til, hvordan man kan arbejde med multikulturelle tekster i praksis. Multikulturelle tekster er relevante for alle klasser, og ikke kun i klasseværelser med mange minoriteter.

Du /I kan bestille et foredrag eller en workshop inden for dette emne. Jeg har erfaringer med at afholde foredrag for både lærer- og pædagogstuderende på landets professionshøjskoler, forskere og undervisere, skolelærere, ledere i diverse organisationer, internationale skoler, bibliotekarer og på diverse konferencer.

I 2019 0g 2020 blev jeg nomineret til Årets Klods Hans pris gennem IBBY på grund af min forskning i multikulturel litteratur. IBBYS Klods Hans Pris tildeles “en person, institution eller gruppe, der med entusiasme og nytænkning har gjort en særlig indsats for børne- og ungdomslitteraturen.”

I 2020 fik jeg prisen. Begrundelsen for, at jeg vandt prisen var:

”Nadia Mansour har udarbejdet og forsvaret sin Ph.d. om multikulturel litteratur. Ph.d.-afhandlingen præsenterer dels en definition af, hvad multikulturel litteratur er, og dels undersøger den, hvad der sker, når elever med forskellige kulturelle, religiøse, etniske og sproglige baggrunde arbejder sammen om multikulturelle fortællinger i danskfaget i folkeskolen. Sideløbende har Nadia formidlet sine erfaringer og forskningsresultater i artikler, debatindlæg, foredrag m.v. og talt for, at også børn med minoritetsbaggrund får mulighed for at se repræsentationer af deres kulturelle erfaringer i børne- og ungdomsbøgerne, så de føler sig set og accepterede. Nadia Mansour bidrager med et nytænkende blik på børne- og ungdomslitteraturen, som i praksis udmærker sig ved umiddelbar anvendelse i folkeskolen og ansporer til teoretiske, relevante og nødvendige diskussioner blandt fagfolk.

 

  • Se min video fra Gyldendal Uddannelse, hvis vi snakker om multikulturel litteratur.
  • Du er også velkommen til at høre podcasten om kultur, dannelse og opdragelse som jeg deltog i.

Forskningsartikler og bidrag til bøger:

3. okt. 2024: Multikulturel litteratur. Kulturel ansvarlig didaktik i danskfaget
Dafolo – Køb her

12. aug. 2023:

14. feb. 2022:

13. dec. 2021: Navngivning af litterære tekster med minoritets repræsentationer
Hørt – Læs her

25. nov. 2021:

01. okt. 2021: Liv i skolen side 59 – Læs her

04. maj. 2021:

01. apr. 2021:

23. jun. 2020:
Læs her

16. jun. 2020: Læs her

01. dec. 2019:
Gyldendal – Læs her

01. dec. 2019: Smag novelle.
Gyldendal – Læs her

01. dec. 2019:
Gyldendal – Læs her

01. okt . 2018:

15. mar. 2018:

31. jan. 2018:

08 sep. 2016:

26. maj 2016:
Fagbladet Folkeskolen – Læs her