Alle indlæg

Artikel i Viden om Literacy

Artikel i Viden om Literacy

Hensigten med denne artikel er at diskutere valget af litteratur i skolen og den litteraturdidaktiske praksis i lyset af den stigende mangfoldighed i samfundet. Artiklen præsenterer en definition på multikulturel litteratur og viser, hvordan disse tekster kan bidrage til udviklingen af elevernes kulturelle kompetencer. https://www.videnomlaesning.dk/media/2574/24_nadia-mansour.pdf  

Læs mere

Sorte og brune børn i litteraturen

Sorte og brune børn i litteraturen

I amerikanske børnebøger er det sorte og brune barn meget mere synligt end herhjemme. Det fortalte jeg om til mit oplæg på statusseminar for børn- og ungdomslitteratur i København i fredags (arrangeret af selskabet for børnelitteratur IBBY). Her er det Bjarne W. Andresen, der har fanget et billede, hvor jeg citerer min vejleder Michelle Martin fra Seattle og viser en…

Læs mere

Kulturmøder i børnelitteraturen – debatmøde

Kulturmøder i børnelitteraturen – debatmøde

Må man spørge mennesker med en anden hudfarve, hvor de kommer fra? Hvad er (hverdags)diskrimination, og hvordan ser den ud? Hvordan ser det ud med minoriteter i litteraturen? Hvordan skriver man om hudfarve, kultur og religion i børnelitteraturen? I torsdags (21/6/2018) var jeg inviteret til boglancering af en ny, multikulturel børnebog, “Nour og Noras første dag i børnehave” i KBH.…

Læs mere

Interview angående Nakba

Interview angående Nakba

I dette interview kan man læse om Nakba. Nakba betyder “katastrofe” og er betegnelsen for uddrivelsen af palæstinensere fra deres hjem i 1948. Mine bedsteforældre blev smidt ud af deres hjem og flyttede til en flygtningelejr i Libanon. Der blev min far født. Der blev jeg født. Og der bor dele af min familie endnu. I artiklen er der tilsvarende…

Læs mere